نظریه مکتب شعر دینی درایران

نظریه مکتب شعر دینی درایران ، وبسایت استادسیدعلی اصغرموسوی : شاعر.نویسنده.پژوهشگر ادبیات و نظریه پرداز مکتب شعردینی در ایران

نظریه مکتب شعر دینی درایران

نظریه مکتب شعر دینی درایران ، وبسایت استادسیدعلی اصغرموسوی : شاعر.نویسنده.پژوهشگر ادبیات و نظریه پرداز مکتب شعردینی در ایران

استادسید علی اصغر موسوی ، متولد دوم خرداد 1345 در خرقان ساوه، .
فعالیت های ادبی خود را از سال 1364 با سرودن شعر آغاز کرده و تا سال 1381 در زمینه ی آثار منظوم و از آن تاریخ به بعد، به نویسندگی و تحقیق در زمینه ی فعالیت های پژوهشی – ادبی، با مراکز پژوهشی همکاری می کند. ایشان از نام آشنایان شعر کشور و از پژوهشگران استان قم و از ادیبان به نام منطقه خرقان ساوه - زرندیه استان مرکزی هستند.

ایشان دارای تالیفات پژوهشی دینی و مقالات و یاداشت های متعدد و پژوهش های کارشناسی رادیویی و تلویزیونی و گفتگو و مصاحبه با سایت خبرگزاری ها و جراید مکتوب کشور و نظریه پرداز مکتب شعر دینی در ایران هستند.
طبقه بندی موضوعی

۱ مطلب در دی ۱۴۰۲ ثبت شده است

مؤسسه فرهنگی، هنری «سَعا» :
بسم اللّه الرحمن الرحیم
قیام وظهورحضرت موعودعلیه السلام :
از«خرافات خیال انگیز»تا«حقایق انکارناپذیر»!
بدون مقدمه، ضمن عرض ادب و سلام و احترام خدمت مولایم حجت الله و بقیة الله اعظم حضرت مهدی(عج) باید عرض کنم، حقیربه موضوع «غیبت و ظهور» به شکلی نگاه می کنم که درهیچ یک از آموزه های دینی(که ازمحضر اساتیدویاکتب مهدوی فراگرفته ام) وجود ندارد!
۱- «غیبت»حضرت علیه السلام «بی بدیل و بی شبیه»است وازلحاظ علم بشری کاملاً دست نیافتنی!(فقط به اذن اللّه، اسرارش فاش خواهد شد ان شاء اللّه)
۲- «ظهور» ایشان، فراگیرتر ازتمام باورهای موجوداست که متأسفانه،امروزه بسیارساده انگارانه تصورمی شود! 
لطفا به تصویر مطلب به دقت نگاه کنید:
امپراتوری بنی العباس! درطول وعرض جغرافیایی بسیار وسیع! 
خوب، فرض کنیم حضرت موعود علیه السلام(ان شاء اللّه) درهمین روزگار موجود،ظهور کنند(حال ازکنارکعبه یا جای دیگر،مثلاً مسجد کوفه)برای بازپس گیری این منطقه وسیع ازجهان،چه امکاناتی باید همراه داشته باشد؟!
حتی،اصل پرسش این است :
چرا خداوندایشان را(حتی درزمان «آل بویه» و تضعیف قدرت بنی العباس)به فرمانروایی جهان نرسانیدندتابعدازصدها سال تازه بازپس‌گیری اش بسیارسخت ترازآن روزها باشد؟!
افرادی که شأن ومنزلت«قیام جهانی» حضرت را با اشعار و  «سرود» های ساده انگارانه تاحدیک«فرمانده نظامی»پایین می آورند گویی حتی به این نکات کاملاً ریز،اما اساسی پی نبرده اندکه فرمانروایی «کل جهان» منظور نظر حضرت حقتعالی(جلّ جلاله الشریف) درظهور «قائم آل محمد (ص)» است،نه «خاورمیانه»ونه چند شهرمقدس، در جغرافیای سیاسی «شیعه»!🖋️📚✅
سیدعلی اصغرموسوی
#سعا 
#saapoem

استدراک غیبت✨✨✨

غیبت مولای ما از جنس استدراک نیست ✨
چون که اصلاً صحبت غیبت زآب و خاک نیست✨

آنچه فهم ما کم آورده، «شهودباور» است✨
طُرفه اکسیری که حتی در دل افلاک نیست 

 «نوع غیبت» گر  که می شد آشکارا، دشمنان✨
طعنه هایی می زدند آن دم:[ که مارا باک نیست! 

-هرزمان خواهد بیاید «مهدی موعود» تان! 
ازبرای اهل قدرت، هیچ دهشتناک نیست!!] 
 
**
فاش اگر هرگز نشد  «اسرارغیبت»، پس بدان
ِسِرّ حق برقوم شیطان قابل ادراک نیست!

کار  تکراری ندارد حضرت حق در بساط✨
فهم غیبت درقیاس و منطق «شکّاک» نیست! 

غیبت موعود در عین «ظهور» است و حضور ✨
معجزه بالاتر از این در بسیط خاک، نیست
 
همچو خورشید است «موعود امامیّه» که شب
هست، اما درنگاه مردم کاواک، نیست! 


کاواک؛
پوک ،میان تهی، بی مغز و خرد

مکتب شعرامامیه
 
سیدعلی اصغرموسوی 
قم - ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ 
#سعا 
#سیدعلی_اصغرموسوی 

@Palliative 
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷.         #saapoem

🌹فرشته  درعرق باران🌧☔️

به سمت پنجره می چرخد، نگاه بی رمق باران

دوباره میل تراویدن نشسته در عرق باران

همان، که عاشق تنها گفت: بدون عشق تو می میرم!

شبی که ماه نمی گیرد، به روی سر طبق باران

زلال زمزمه‌ی عشق است، کنار آینه می بارد:

غزل غزل، غزلِ عاشق، ورق ورق، ورق باران !☔️

چه روزهای قشنگی بود از این که یک‌سره می دیدم

کنار پنجره می روید، فرشته در عرق باران!

کجاست، ای دل غم پرور ، شمیم گیسوی عطرآگین ؟

نگاه پنجره می چرخد به سمت بی رمق باران! 🌧☔️🌧

سیدعلی اصغرموسوی
قم - ۱۳۷۷
#سیدعلی_اصغر_موسوی
#سعا 
#saapoem 
@saapoem

https://eitaa.com/saa_institute

🖌کیهان علم📚

- فرمود«ص»:می آیدکسی همنام بامن
درقدرت تشخیص،او برهان علم است
او درمحیط عقل و در سامانهٔ عشق
چون گوهری تابنده دردامان علم است
ممدوح مشکات زمین و آسمان،هم
مشهور تفسیر صریح،آسان علم است
درترجمان آیه های کهکشان وار
تک اختر برج شرف،کیهان علم است

باقر«ع»به معنای شکافنده سبب را
بی انفعال ذره ای،از جان علم است

مجموعهٔ علم زمینی ، آسمانی
در محضر تدریس او ،شایان علم است!
حق درضمیرباورش گنجانده حکمت
دربین آل مصطفی «ص»،ایوان علم است.📚

صل اللّه علیهم و آل الاطهار🌷🌴
مکتب شعر امامیه
مکتب شعر دینی در ایران
سیدعلی اصغر موسوی
قم-۲۷ تیر ۱۴۰۰
#باقر_العلوم
#سعا 
#saapoem 
@saapoem

https://eitaa.com/saa_institute

قدرمجموعه گل
نه رباعی ، نه غزل ، قدرتورا فهمیده ست!
نه قصیده به عمل ، قدرتورا فهمیده است 
قدرمجموعه ی گل ، بلبل عاشق داند !
که از آغازغزل ، قدرتورا فهمیده است.
عطر نام تو به لب ، حضرت پیغمبر(ص)گفت:
فارغ از هرچه مثل، قدرتورا فهمیده است
برتنت کرده خداوند ردای دین را 
تا که هراصل و بدل ، قدرتورا فهمیده است
ای "شکافنده علم دوجهان" ازدل خاک
عقل ، بی بحث و جدل، قدرتورا فهمیده است
عشق هم ، سایه نشین حرم ادراکت –
ازهمان روز ازل، قدرتورا فهمیده است...
مکتب شعردینی
مکتب شعرامامیه
سیدعلی اصغرموسوی
قم-20/1/1395
🌹🌹💐🌹🌹                                                      http://telegram.me/saapoem

https://eitaa.com/saa_institute

نظریه رعایت شأن ممدوح در ادب و هنر دینی | آینده روشن
https://www.intizar.ir/article/1183/%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%A3%D9%86-%D9%85%D9%85%D8%AF%D9%88%D8%AD-%D8%A7%D8%AF%D8%A8-%D9%87%D9%86%D8%B1-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C

هوالعلیم🌹

🖋️هستی شناسی:
✅سیدعلی اصغرموسوی 

پرسش : انسان زنده درچند عالم از عوالم حیات (هستی) می تواند حضور پیدا کند؟!                                                                                           

ضمن عرض ادب و احترام به دوستان اندیشمند، باید عرض کنم:
عوالم حیاتی که اغلب ازآن ها پرسش می شود به عنوان «عالَم» هستند و نه مکان و کیفیت حضوردرآن ! 
و منظوربنده از  «عوالم هستی» ازقرارزیر است : 
1- عالم ناسوت (دنیاوخاک وخیال) 
2-عالم ملکوت (حس ومثال)
3- عالم جبروت (عالم ارواح مومنین و اولیاو انبیا)
 4- عالم لاهوت ( عالم متعالی حضرت رسول (ص) قاب قوسین) و بعدی عالم که نه عرش الهی (هو) یا (الله) که محیط برهست و نیست است.


.. واما : 
✅ناسوت :عالم (دنیا)خوروخواب و آمیزش و تولد و مرگ و فنا ،خیال و حس ومثال و تصویر ،عقل و روح ؛ است. 

✅ملکوت :عالم (برزخ) و حس و مثال و عقل و روح است .

✅ جبروت : عالم(ارواح ) ارواج مجرده و عقول ، روح و قرب پروردگاراست.

✅ لاهوت : عالم خلوت الهی برای حبیب خود و عالم صفات مقدسه است.


تداخل درهرکدام باید دارای مراتبی باشد که "ادراک" آن عالم و حضورش برای شخص "مدعی" مشخص کند! حال فرض گیریم کسی از عرفا و صلحای روز گاروفات کند به کدام عالم متعلق خواهد بود تا "قیامت کبری"؟!


چگونه می تواند شخص "زنده" ! که نه پیامبر است و نه امام ! وارد عالم "ملکوت " - آن هم نه درخواب ، که دربیداری- شده و با شخصیتی از عرفا و یا صلحا ارتباط برقرارکرده و گفت و شنود داشته باشد؟


اصلااین " کشف " و عالَمِ کشف مال کدامیک از عوالم گفته شده است؟!
 مگرمی شود بدون "مرگ" وارد عالم ملکوت شد و با افراد برزخی به مصاحبه پرداخت ؟!                                                                                                                                                                                             حال ببینیم چه جوابی دوستان پژوهنده دارند ، برای این همه "کشف و مکاشفه "هایی که برای برخی از «اوتاد و علما» می نویسند و «عوام» هم تصدیقشان می کنند؟!
https://eitaa.com/saa_institute
#saapoem 
#سعا #استاد_سعا
#هستی
#حیات
#عوالم_هستی
#ناسوت
#ملکوت
#جبروت 
#لاهو

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ دی ۰۲ ، ۰۳:۴۳
سیدعلی اصغر موسوی